- Szczegóły
- Kategoria: Innowacja pedagogiczna
- MojaSzkola.net
Projekt zajęć pozalekcyjnych realizowany był dzięki dofinansowaniu przez Powiat Nakielski.
Tytuł projektu: „Sztuka na wyciągnięcie ręki”.
Koordynatorki projektu: Iwona Kozłowska, Sabina Gąsiorowska
Realizacja projektu: marzec- czerwiec 2025 r.
Liczba uczestników: 11 uczniów szkoły podstawowej
Główny cel projektu: rozbudzanie emocjonalności uczniów poprzez różnorodne formy sztuki.
Program oparty na arteterapii, wielozmysłowym poznawaniu siebie i otaczającego świata. Realizacja cyklicznych spotkań opartych na: muzykoterapii, choreoterapii, teatroterapii, biblioterapii a także zajęć z malarstwa i rzeźby.
Zrealizowane zajęcia:
21 marca Wyjście do Gminnego Centrum Kultury i Biblioteki im. Klary Prillowej w Kcyni- zapoznanie z regionalnymi formami sztuki m.in. rzeźby, malarstwa, lepieniem w glinie, tańcem ludowym. Wizyta w Bibliotece im. Klary Prillowej w Kcyni.
27 marca Zajęcia metodą ruchu rozwijającego W. Sherbone oraz zajęcia relaksacyjne.
10 kwietnia Wielkanocne warsztaty kreatywne w Zagrodzie Zapiecek.
29 kwietnia Międzynarodowy Dzień Tańca, warsztaty taneczne Zumba
8 maja Warsztaty teatralne w Nakielskim Ośrodku Kultury w Nakle. Warsztaty miały charakter teatralno-dramowy. Aktywność uczniów głównie opierała się na improwizacji- rozwijali wyobraźnię, wyrażając siebie poprzez sztukę. Wizyta w studio nagrań „Radio Nakło”.
29 maja Warsztaty teatralne- teatr cieni w Nakielskim Ośrodku Kultury w Nakle nad Notecią. Wizyta w Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Nakle nad Notecią.
9 czerwca zajęcia w bibliotece szkolnej, bajkoterapia.
11 czerwca Muzyka etniczna- warsztaty.
17 czerwca Zajęcia malarskie- wyjście do Gminnego Centrum Kultury i Biblioteki im. Klary Prillowej w Kcyni.
Forma zajęć:
Muzyczne- warsztaty muzyki etnicznej, zumba, zajęcia relaksacyjne, zajęcia muzyczno-ruchowe. Cel: rozbudzanie w uczniach naturalnej kreatywności, rozwijanie zainteresowań muzycznych oraz rozwój poprzez czynne obcowanie z muzyką.
Wyjazdowa forma zajęć, zajęcia teatralne, zajęcia kreatywne umożliwiły uczniom rozwój własnych umiejętności, kreatywności, samodzielności, a także poznawanie środków wyrazu artystycznego stosowanych w teatrze.
Realizacja zajęć bibliotecznych polegała głównie na terapeutycznym wykorzystaniu wartości literatury, co miało wpływ na zmniejszenie stresu, poczucia osamotnienia, niepełnosprawności lub wykluczenia.
- Szczegóły
- Kategoria: Innowacja pedagogiczna
- MojaSzkola.net
Projekt zajęć pozalekcyjnych realizowany był dzięki dofinansowaniu przez Powiat Nakielski.
Tytuł projektu: „SensoŚwiat – zobaczyć, dotknąć, poczuć, zrozumieć”.
Koordynatorzy projektu: p. Ewa Żelechowska, p. Robert Mazur
Liczba uczestników: 15 uczniów szkoły podstawowej
Główne cele projektu:
- Pokonywanie trudności edukacyjnych poprzez stymulowanie układu nerwowego i innych układów.
- Normalizacja przetwarzania bodźców wejściowych i rejestracja prowadząca do powstawania bardziej złożonych reakcji adaptacyjnych poprzez stymulację bazowych systemów sensorycznych.
- Zwiększenie sprawności motorycznej.
- Wspieranie dziecka w dążeniu do samorozwoju.
- Wspomaganie rozwoju komunikacji niewerbalnej i werbalnej poprzez zabawy ruchowe.
Stopień realizacji:
1. Dokonano zakupu pomocy i sprzętów związanych z realizacją projektu.
2. Przeprowadzono zajęcia:
- Tajemniczy zmysł propriocepcji - Głównym celem prowadzonych zajęć było dostarczenie i uporządkowanie odpowiednich bodźców zmysłowych, które ułatwią dzieciom polepszenie zachowań adaptacyjnych w wyniku, których poprawi się ich percepcja, uczenie się, kompetencje i pewność siebie. Poprzez różnorodne aktywności ćwiczenia rozwijały świadomości ciała i orientację w przestrzeni.(kwiecień 2024)
- Ruchliwy przedsionek – zajęcia miały na celu stymulowanie, a tym samym usprawnianie u dzieci planowania ruchu i równowagi, napięcia mięśniowego i postawy, obustronnej koordynacji, przetwarzania słuchowo-językowego, przetwarzania wzrokowo-przestrzennego. Zaproponowane zadania były nie tylko dla uczestników nie lada wyzwaniem, ale przede wszystkim dobrą zabawą.(maj 2024)
- SensoLato i Magia wzroku - zajęcia skoncentrowane były na: poprawie integracji wzrokowej -uczestnicy rozwijali umiejętności rozpoznawania i przetwarzania bodźców wzrokowych; zmniejszeniu nadwrażliwości i stymulacji układu dotykowego, aby pomóc dzieciom w lepszym radzeniu sobie z różnorodnymi teksturami, materiałami i konsystencjami; usprawnianiu logicznego myślenia poprzez zadania, które zaprojektowane były tak, by rozwijać umiejętność rozwiązywania problemów; wzmacnianiu koncentracji uwagi oraz poprawie sprawności manualnej dzięki zastosowaniu działań rozwijających precyzję ruchów rąk i palców. (czerwiec 2024)
Realizacja projektu pokazuje, że odpowiednio dobrane i prowadzone zajęcia mogą znacząco wspierać rozwój dzieci, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychomotorycznym. Kontynuowanie takich działań w przyszłości może przynieść dalsze korzyści edukacyjne i rozwojowe.
- Szczegóły
- Kategoria: Innowacja pedagogiczna
- MojaSzkola.net
„My w Korczaku jemy z głową, stosujemy dietę zdrową.
Pomysł z kalendarza mamy i kreatywnie go wykonamy.”
Inspiracją do wprowadzenia innowacji pedagogicznej w Zespole Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Kcyni był niepokój jaki wzbudza fakt spożywania przez młodzież bardzo dużych ilości niezdrowego jedzenia, które jest mało wartościowe a nie kiedy wręcz szkodliwe dla zdrowia.
Innowacja pedagogiczna polegała na umożliwieniu dziecku uzyskiwanie kompetencji do ochrony i doskonalenia zdrowia własnego oraz innych, prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz dobrego samopoczucia psychicznego i społecznego. Dzięki tej formie zajęć uczniowie BSIS w kreatywny i nietypowy sposób przygotowywali się do wykonywania swojego zawodu. W świeży i nie konwencjonalny sposób zdobywali nowe spojrzenie na zawód kucharza oraz cukiernika.
Podstawowym celem powstałej innowacji pedagogicznej z zakresu edukacji zdrowotnej połączonej z praktyczną nauką zawodu było wykształtowanie prawidłowych nawyków i postaw prozdrowotnych u naszych uczniów. Chcieliśmy, aby uczniowie prowadzili zdrowy styl życia – troszczyli się o własne zdrowie oraz prawidłowo się odżywiali. Ważne dla nas było, aby zdobyte w szkole wiadomości i umiejętności zostały przeniesione na grunt domowy.
Zagadnienia innowacji pedagogicznej zostały opracowane i zrealizowane w oparciu o szkolny program profilaktyczno – wychowawczy oraz kierunki oświatowe na rok szkolny 2021/22. Zrealizowano wszystkie zaplanowane treści, gdzie uczniowie zdobyli wiedzę na temat właściwego odżywiania i właściwych porcji spożywanych posiłków. Tematyka zajęć była związana z odpowiedzialnym spożywaniem ulubionych przekąsek uczniów.
Innowacja pedagogiczna „My w Korczaku jemy z głową, stosujemy dietę zdrową. Pomysł z kalendarza mamy i kreatywnie go wykonamy” przyniosła pozytywne efekty zarówno dla samych uczestników, jak i wpłynęła na pracę szkoły poprzez podnoszenie jakości jej pracy. Dodatkową wartością innowacji była ponowna integracja uczniów, która powstała podczas wspólnego wykonywania potraw. W atmosferze wzajemnej pomocy i serdeczności wszyscy mile spędzili czas.
Na podstawie bieżącej obserwacji pracy uczniów, ich rozmów i zaangażowania na zajęciach realizowana innowacja okazała się sukcesem. Potwierdzają to również uchwycone uśmiechy uczniów zgromadzone w fotorelacji na stronie naszej szkoły.
Realizatorzy innowacji: Aleksandra Banach, Agnieszka Pawlak, Jerzy Napierała
- Szczegóły
- Kategoria: Innowacja pedagogiczna
- MojaSzkola.net
Obecnie to małe dzieła sztuki cukierniczej. Znamy je jako babeczki lub cupcake i jest ich wiele rodzajów. Muffinki to małe ciasteczka w kształcie babeczki dla jednej osoby zwykle w papierowej foremce. Obecnie dużo przywiązuje się uwagi do wyglądu, aby były jak najbardziej atrakcyjne. Dodaje się do opakowań kolorowe papiloty czy bibułki. Ozdobione są bitą śmietaną, polewą, żelkami, orzechami, owocami świeżymi, suszonymi, można polewać je lukrem z barwnikami spożywczymi czy posypką lub jeszcze innymi dodatkami- wszystko zależy od naszej kreatywności.
W naszej szkolnej pracowni powstały muffiny czekoladowe z malinami i bananami. Jeszcze ciepłe i pachnące kusiły wszystkich. Ich historia była bardzo która, ale też bardzo smaczna. Nie dotrwały do godziny „Five o' clock”, czyli godziny 17.00, która to według Brytyjczyków jest najlepszym momentem na chwilę przerwy z lekką przekąską i filiżanką herbaty.
- Szczegóły
- Kategoria: Innowacja pedagogiczna
- MojaSzkola.net
Kilka ciekawostek:
- Marchew pochodzi prawdopodobnie z Azji Środkowej. Przez wiele lat starannej uprawy i selekcji warzyw powstała pomarańczowa, lekko słodka odmiana marchewki, którą używamy do dziś.
- Istnieje wiele odmian kolorystycznych tego warzywa. Możemy spotkać się także z marchewkami: fioletowymi, czarnymi, czerwonymi, białymi i żółtymi.
- Pierwotnym kolorem marchewki był purpurowy lub żółty - odmiana pomarańczowa pojawiła się dopiero w XVI wieku i za sprawą holenderskich rolników stała się popularna w całej Europie.
- Narodowym kolorem Holendrów jest właśnie pomarańczowy, dlatego właśnie ta odmiana zyskała tam dużą popularność
W naszej szkolnej innowacji marchew wystąpiła w postaci naszego ulubionego ciasta marchewkowego oraz bogatych w witaminy soków. Ciasto marchewkowe stało się popularne w Anglii i w innych krajach anglosaskich po II Wojnie Światowej. Marchewka podczas pieczenia nadaje ciastu miękką, gęstą i wilgotną konsystencję. Deser podawany jest zazwyczaj z lukrem lub polewą z serka śmietankowego
- Szczegóły
- Kategoria: Innowacja pedagogiczna
- MojaSzkola.net
Kilka ciekawostek o tym przysmaku:
- Nasiona kakaowca były wykorzystywane do tworzenia napojów czekoladowych już przez Majów. Minęło jednak sporo lat, kiedy w XVII wieku w Niemczech powstała pierwsza czekolada!
- Z nasion kakaowca właściwego wytwarza się proszek kakaowy oraz masło kakaowe.
- Dla Majów i Azteków ziarna kakaowca były równoznaczne ze złotem. Stosowano je do handlu.
Przykładowo królik kosztował 10 ziaren kakaowca.
- Ten przysmak ma mnóstwo zalet: zmniejsza zmęczenie, poprawia nastrój, dodaje energii, łagodzi stres, przyspiesza metabolizm, wspomaga układ odpornościowy, pobudza pracę nerek, poprawia krążenie, opóźnia procesy starzenia, chroni przed nowotworami i wspomaga pracę mózgu.
- W Polsce najpopularniejsza jest czekolada mleczna, w której zawartość kakao nie przekracza 50 procent. Ale to właśnie czekolada gorzka jest najzdrowszym rodzajem tego rodzaju słodyczy.
Mamy różne rodzaje czekolady: gorzką, deserową, mleczną, białą i różową. I różne dodatki do nich: orzechy, bakalie, owoce, przyprawy, nadzienia. Jemy ją w postaci tabliczek, ciastek, batonów czy lodów. ochają ją niemal wszyscy. Nie tylko świetnie smakuje, ale poprawia humor.
Strona 1 z 4

