• Kontrast
    • Tryb domyślny
    • Tryb nocny
    • Wysoki kontrast - tryb czarny i biały
    • Wysoki kontrast - tryb czarny i żółty
    • Wysoki kontrast - tryb żółty i czarny
  • Rozmiar czcionki
    • Mniejsza czcionka
    • Domyślna czcionka
    • Większa czcionka
  • Widok
    • Stały układ
    • Szeroki układ

logo powiat nakielskilogo kcynia

Zespół Szkół Specjalnych w Kcyni
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Hymn
    • Logopeda
    • Pedagog
    • Biblioteka
    • Samorząd Uczniowski
    • Ochrona Danych Osobowych
  • Dokumentyszkolne
    • Projekty edukacyjne
    • Szkolny wykaz podręczników
  • Galeria
  • Nauczanie zdalne
  • Rekrutacja2021/2022
  • Innowacjapedagogiczna
  • BIP
    • Kierownictwo szkoły
    • Zasady funkcjonowania
    • Ogłoszenia
    • Zarządzenia
    • Sprawozdania finansowe
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Hymn
    • Logopeda
    • Pedagog
    • Biblioteka
    • Samorząd Uczniowski
    • Ochrona Danych Osobowych
  • Dokumentyszkolne
    • Projekty edukacyjne
    • Szkolny wykaz podręczników
  • Galeria
  • Nauczanie zdalne
  • Rekrutacja2021/2022
  • Innowacjapedagogiczna
  • BIP
    • Kierownictwo szkoły
    • Zasady funkcjonowania
    • Ogłoszenia
    • Zarządzenia
    • Sprawozdania finansowe
  • wineta_01.jpg
  • wineta_02.jpg
  • wineta_03.jpg
  • wineta_04.jpg
  • wineta_05.jpg
  • wineta_06.jpg
  • wineta_07.jpg
  • wineta_08.jpg
  • wineta_09.jpg
  • wineta_10.jpg
  • wineta_11.jpg
  • wineta_12.jpg
  • wineta_13.jpg
  • wineta_14.jpg
  • wineta_15.jpg
  • wineta_16.jpg
  • wineta_17.jpg
  • wineta_18.jpg
  • wineta_19.jpg
  • wineta_20.jpg
  • wineta_21.jpg
  • wineta_22.jpg
  • wineta_23.jpg
  • wineta_24.jpg
Previous Next Play Pause
Coś dla śmiechu!

czyli tzw. zemsta logopedy!

Czytaj koniecznie na głos!!!

Bąk
„Spadł bąk na strąk , a strąk na pąk. Pękł pąk, pękł strąk, a bąk się zląkł”.

Kózki
„Jadły kózki kluski, pobrudziły bluzki. Teraz w cieniu brzózki piorą kózki bluzki”.

Królik
„Kurkiem kranu kręci kruk, kroplą tranu brudząc bruk, a przy kranie, robiąc pranie, królik gra na fortepianie”.

Szczeniak
„W gąszczu szczawiu we Wrzeszczu klaszczą kleszcze na deszczu, szepce szczygieł w szczelinie, szczeka szczeniak w Szczuczynie, piszczy pszczoła pod Pszczyną, świszcze świerszcz pod leszczyną, a trzy pliszki i liszka taszczą płaszcze w Szypliszkach”.

Domowa profilaktyka logopedyczna

  • Świadomie i systematycznie obserwuj dziecko
  • Analizuj przyrost umiejętności językowych swojego dziecka, a w wypadku slabego przyrostu skontaktuj się z zaufanym specjalistą
  • Zawsze mów zrozumiale do dziecka – dawaj najlepszy przykład starannej wymowy
  • Często nagradzaj dziecko – uśmiechem, słowem, gestem, ale też wyznaczaj rozsądne granice
  • Jak najwcześniej osłuchuj dziecko ze słowem czytanym. Czytaj i naucz je dbać o książki
  • Często baw się z dzieckiem, ucz je wyliczanek, prostych wierszyków i piosenek
  • Dbaj o  zróżnicowaną dietę dziecka - bogatą w witaminy, o odpowiedniej  do wieku konsystencji pokarmów
  • Wykorzystuj sytuacje z życia codziennego  do gimnastykowania narządów artykulacyjnych. Pozwól dziecku wylizać talerz po pysznym obiedzi, oblizać się po zjedzeniu loda „jak kotek”
  • Komentuj wszystko co robisz z dzieckiem np. „a teraz myjemy rączki”
  • W obecności dziecka zadawaj sam sobie pytanie i odpowiadaj na nie
  • A przede wszystkim SZANUJ   INDYWIDUALNOŚĆ   DZIECKA ,  UCZ  JE SAMODZIELNOŚCI  W  KAŻDEJ  DZIEDZINIE  ŻYCIA, NIE  PORÓWNUJ  Z INNYMI   DZIEĆMI, NIE  KAŻDE  DZIECKO  ROZWIJA  SIĘ  JEDNAKOWO!!!!

Jak rozwija się mowa dziecka?

I. Między 3 – 9m.ż. płodowego wykształcają się narządy mowne i usprawnia się ich funkcjonowanie.

  • 4 m. życia płodowego – dziecko odczuwa zjawiska rytmiczne
  • 5-6 m. życia płodowego – odczuwa bodźce akustyczne
  • 6-7 m. życia płodowego – potrafi ssać palec i płakać
  • 6-9 m. życia płodowego – zatrzymuje w pamięci glos matki

II. do 1 roku życia – tzw. okres melodii i apelu

  • głużenie – forma ćwiczeń artykulacyjnych
  • gaworzenie – forma ćwiczeń słuchowych
  • około 1 r.ż. świadomie wypowiada kilka samogłosek a, e czasami i , a także kilka spółgłosek m, b, n, t, d oraz j

III. do 2 roku życia – okres wyrazu

  • Dziecko potrafi użyć wszystkich samogłosek  ustnych i y e a u o oraz kilka kolejnych spółgłosek p,p,, m,m,, b, n,n,, t, d ś, k,(ki)
  • NIE MARTW SIĘ JEŚLI między 2 a 3 rokiem życia twoje dziecko zamienia  „k” na „t” wymawia np. zamiast „kot”- „tot” lub upraszcza słowa …MA DO TEGO PRAWO!!!!!!!

IV. do 3  rok życia – okres zdania

  • Znaczny postęp w rozwoju mowy dziecka.
  • Wypowiada wszystkie samogłoski: a o u e i y ą ę
  • Wypowiada spółgłoski : p,b,m, p,, b,, m,, w, f, w,, f,, ś, ź, ć dź, k, g, k,, g,, ch, t, d, n, l, ł, j
  • CZĘSTO MIĘDZY 2 -3 ROKIEM W MOWIE DZIECKA WYSTĘPUJE HIPERPOPRAWNOŚĆ!!!!!!!!

V. między 3 – 7 okres swoistej mowy dziecięcej

  • dziecko wymawia głoski wszystkie podane poprzednio oraz s, z, c, dz, pod koniec 4 r. ż głoskę r , a między 4 – 5 r.ż głoski sz, ż, cz, dż
  • WYMOWĘ POSZCZEGÓLNYCH GLOSEK DZIECKO PRZYSWAJA STOPNIOWO OD NAJŁATWIEJSZYCH DO NAJTRUDNIEJSZYCH POD WZGLĘDEM ARTYKULACYJNYM!!!!!!!!!!!

VI. między 7 – 10 okres opanowania podstaw języka

  • Dziecko znacząco rozwija zasób słów, które używa i które potrafi zrozumieć; rozwija składnię.

PAMIĘTAJ!
Nie każde dziecko rozwija się jednakowo, mogą wystąpić indywidualne różnice w przebiegu rozwoju mowy. Podane okresy mają pomóc rodzicom w obserwacji dziecka!

Jeśli zaistnieje potrzeba zareaguj szybko i umów się na konsultację u specjalisty!

Kiedy z dzieckiem do logopedy?

Gdy u twojego dziecka występuje:

  • Mówienie nieadekwatne do wieku
    np. twój 3-latek jeszcze nie mówi…., a 4-latek mówi dużo mniej niż rówieśnicy w piaskownicy.
  • Problem z rozumieniem mowy
    Jeśli dziecko nie reaguje na polecenia lub reaguje w sposób nieadekwatny. Jeśli masz wątpliwości, czy twoje dziecko dobrze słyszy!
  • Niechęć do mówienia, wycofanie z kontaktów słownych
  • Nadmierne ślinienie
  • Wsuwanie języka pomiędzy zęby podczas artykulacji lub ocieranie nim o wargi / NIE CZEKAJ! Z TEGO SIĘ NIE WYRASTA, PRZECIĄGANIE W CZASIE JEDYNIE UTRWALA WADĘ!!!/
  • Wada anatomiczna w budowie narządów artykulacyjnych

Gdy twoje dziecko:

  • W wieku 6 m-cy nie gaworzy !
  • Po ukończeniu 1 r.ż. nie wypowiada sylab !
  • W wieku 2 lat nie mówi „mama”, „baba”, „tata” i innych prostych słów
  • Między 2-3 nie wypowiada prostych zdań !
  • Po ukończeniu 3 r.ż. nie wymawia którejś z samogłosek A O U E I Y !
  • Po ukończeniu 4 r.ż. zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne np.  „d” na „t” (zamiast „domek” mówi „tomek”); „w” na „f” (zamiast „woda” mówi „fota”); „g” na „k” (zamiast „gęś” mówi „kęś”); „b” na „p” (zamiast „buda” mówi „puta”)!
  • Wyraźnie zniekształca głoskę „r” wymawiając ją np. w sposób gardłowy
  • W wieku 5 - 6 lat nie nie wymawia gł. „sz, ż, cz, dż”  oraz „r”

Przykazania logopedyczne

  • Nie mów do dziecka zdrobniale „nie pieść się”.
    • SZTUCZNE SPIESZCZAJĄC  SZKODZISZ SWOJEMU DZIECKU!
  • Karm pokarmami o  konsystencji odpowiedniej dla wieku dziecka.
    • NIE PODAWAJ ZBYT DŁUGO PŁYNNYCH POKARMÓW,
    • NIE ROZGNIATAJ ICH NA PAPKĘ JEŚLI WIEK DZIECKA TEGO NIE WYMAGA I NIE MA ANATOMICZNYCH  PRZESZKÓD, ŻEBY MOGŁO  UCZYĆ SIĘ   ODGRYZANIA I PRZEŻUWANIA
    • NIE PRZEDŁUŻAJ NAWYKU PICIA Z BUTELKI
    • UCZ DZIECKO PIĆ Z KUBECZKA I PRZEZ SŁOMKĘ

!!!! Pojawienie się ząbków mlecznych jest znakiem, że należy wprowadzić do diety dziecka pierwsze stałe pokarmy !!!!

  • Nie używaj zbyt długo smoczków uspokajających.
    • Odstawić smoczek należy bezwzględnie  do 3 roku życia (najlepiej ok. 2,5 r. ż.)
    • Przedłużając ten proces  ryzykujemy powstaniem wady zgryzu u swojego dziecka
    • Zbyt długie ssanie smoczka powoduje nadmierne ślinienie się oraz
    • zwiotczenie mięśni artykulacyjnych,
    • nadmierne uspokajanie smoczkiem może wpłynąć na zablokowanie naturalnych etapów rozwoju mowy tj. np. gaworzenie. NIKT NIE POTRAFI MÓWIĆ MAJĄC STALE ZAPCHANĄ BUZIĘ!!!!!

  • W okresie rozwoju mowy otocz szczególną opieką dziecko leworęczne.
    NIE WOLNO ZMUSZAĆ GO DO POSŁUGIWANIA SIĘ PRAWĄ RĘKĄ!
  • Kiedy dziecko zaczyna mówić okaż mu cierpliwość i nigdy nie gaś jego aktywności obojętnością lub cierpką uwagą!

Poznaj kadrę pedagogiczną

Adres

ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH
im. Janusza Korczaka w Kcyni

89-240 Kcynia
ul. Rynek 32
tel. 525 894 380
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dyrektor

Dyrektor
Zespołu Szkół Specjalnych
w Kcyni

mgr Agnieszka Maciejewska

tel: 783 135 001

Kontakt

Sekretariat szkoły:

tel: 663 215 003

Księgowość:

tel: 663 315 002

Pedagog szkolny

Pedagog szkolny:

tel: 730 816 961

informacje prawne

  • Deklaracja dostępności

© mojaszkola.net. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Mapa witryny