- Szczegóły
- Kategoria: Logopeda
- MojaSzkola.net
- Nie mów do dziecka zdrobniale „nie pieść się”.
- SZTUCZNE SPIESZCZAJĄC SZKODZISZ SWOJEMU DZIECKU!
- Karm pokarmami o konsystencji odpowiedniej dla wieku dziecka.
- NIE PODAWAJ ZBYT DŁUGO PŁYNNYCH POKARMÓW,
- NIE ROZGNIATAJ ICH NA PAPKĘ JEŚLI WIEK DZIECKA TEGO NIE WYMAGA I NIE MA ANATOMICZNYCH PRZESZKÓD, ŻEBY MOGŁO UCZYĆ SIĘ ODGRYZANIA I PRZEŻUWANIA
- NIE PRZEDŁUŻAJ NAWYKU PICIA Z BUTELKI
- UCZ DZIECKO PIĆ Z KUBECZKA I PRZEZ SŁOMKĘ
!!!! Pojawienie się ząbków mlecznych jest znakiem, że należy wprowadzić do diety dziecka pierwsze stałe pokarmy !!!!
- Nie używaj zbyt długo smoczków uspokajających.
- Odstawić smoczek należy bezwzględnie do 3 roku życia (najlepiej ok. 2,5 r. ż.)
- Przedłużając ten proces ryzykujemy powstaniem wady zgryzu u swojego dziecka
- Zbyt długie ssanie smoczka powoduje nadmierne ślinienie się oraz
- zwiotczenie mięśni artykulacyjnych,
- nadmierne uspokajanie smoczkiem może wpłynąć na zablokowanie naturalnych etapów rozwoju mowy tj. np. gaworzenie. NIKT NIE POTRAFI MÓWIĆ MAJĄC STALE ZAPCHANĄ BUZIĘ!!!!!
- W okresie rozwoju mowy otocz szczególną opieką dziecko leworęczne.
NIE WOLNO ZMUSZAĆ GO DO POSŁUGIWANIA SIĘ PRAWĄ RĘKĄ!
- Kiedy dziecko zaczyna mówić okaż mu cierpliwość i nigdy nie gaś jego aktywności obojętnością lub cierpką uwagą!
- Szczegóły
- Kategoria: Logopeda
- MojaSzkola.net
Gdy u twojego dziecka występuje:
- Mówienie nieadekwatne do wieku
np. twój 3-latek jeszcze nie mówi…., a 4-latek mówi dużo mniej niż rówieśnicy w piaskownicy. - Problem z rozumieniem mowy
Jeśli dziecko nie reaguje na polecenia lub reaguje w sposób nieadekwatny. Jeśli masz wątpliwości, czy twoje dziecko dobrze słyszy! - Niechęć do mówienia, wycofanie z kontaktów słownych
- Nadmierne ślinienie
- Wsuwanie języka pomiędzy zęby podczas artykulacji lub ocieranie nim o wargi / NIE CZEKAJ! Z TEGO SIĘ NIE WYRASTA, PRZECIĄGANIE W CZASIE JEDYNIE UTRWALA WADĘ!!!/
- Wada anatomiczna w budowie narządów artykulacyjnych
Gdy twoje dziecko:
- W wieku 6 m-cy nie gaworzy !
- Po ukończeniu 1 r.ż. nie wypowiada sylab !
- W wieku 2 lat nie mówi „mama”, „baba”, „tata” i innych prostych słów
- Między 2-3 nie wypowiada prostych zdań !
- Po ukończeniu 3 r.ż. nie wymawia którejś z samogłosek A O U E I Y !
- Po ukończeniu 4 r.ż. zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne np. „d” na „t” (zamiast „domek” mówi „tomek”); „w” na „f” (zamiast „woda” mówi „fota”); „g” na „k” (zamiast „gęś” mówi „kęś”); „b” na „p” (zamiast „buda” mówi „puta”)!
- Wyraźnie zniekształca głoskę „r” wymawiając ją np. w sposób gardłowy
- W wieku 5 - 6 lat nie nie wymawia gł. „sz, ż, cz, dż” oraz „r”
- Szczegóły
- Kategoria: Logopeda
- MojaSzkola.net
I. Między 3 – 9m.ż. płodowego wykształcają się narządy mowne i usprawnia się ich funkcjonowanie.
- 4 m. życia płodowego – dziecko odczuwa zjawiska rytmiczne
- 5-6 m. życia płodowego – odczuwa bodźce akustyczne
- 6-7 m. życia płodowego – potrafi ssać palec i płakać
- 6-9 m. życia płodowego – zatrzymuje w pamięci glos matki
II. do 1 roku życia – tzw. okres melodii i apelu
- głużenie – forma ćwiczeń artykulacyjnych
- gaworzenie – forma ćwiczeń słuchowych
- około 1 r.ż. świadomie wypowiada kilka samogłosek a, e czasami i , a także kilka spółgłosek m, b, n, t, d oraz j
III. do 2 roku życia – okres wyrazu
- Dziecko potrafi użyć wszystkich samogłosek ustnych i y e a u o oraz kilka kolejnych spółgłosek p,p,, m,m,, b, n,n,, t, d ś, k,(ki)
- NIE MARTW SIĘ JEŚLI między 2 a 3 rokiem życia twoje dziecko zamienia „k” na „t” wymawia np. zamiast „kot”- „tot” lub upraszcza słowa …MA DO TEGO PRAWO!!!!!!!
IV. do 3 rok życia – okres zdania
- Znaczny postęp w rozwoju mowy dziecka.
- Wypowiada wszystkie samogłoski: a o u e i y ą ę
- Wypowiada spółgłoski : p,b,m, p,, b,, m,, w, f, w,, f,, ś, ź, ć dź, k, g, k,, g,, ch, t, d, n, l, ł, j
- CZĘSTO MIĘDZY 2 -3 ROKIEM W MOWIE DZIECKA WYSTĘPUJE HIPERPOPRAWNOŚĆ!!!!!!!!
V. między 3 – 7 okres swoistej mowy dziecięcej
- dziecko wymawia głoski wszystkie podane poprzednio oraz s, z, c, dz, pod koniec 4 r. ż głoskę r , a między 4 – 5 r.ż głoski sz, ż, cz, dż
- WYMOWĘ POSZCZEGÓLNYCH GLOSEK DZIECKO PRZYSWAJA STOPNIOWO OD NAJŁATWIEJSZYCH DO NAJTRUDNIEJSZYCH POD WZGLĘDEM ARTYKULACYJNYM!!!!!!!!!!!
VI. między 7 – 10 okres opanowania podstaw języka
- Dziecko znacząco rozwija zasób słów, które używa i które potrafi zrozumieć; rozwija składnię.
PAMIĘTAJ!
Nie każde dziecko rozwija się jednakowo, mogą wystąpić indywidualne różnice w przebiegu rozwoju mowy. Podane okresy mają pomóc rodzicom w obserwacji dziecka!
Jeśli zaistnieje potrzeba zareaguj szybko i umów się na konsultację u specjalisty!
- Szczegóły
- Kategoria: Logopeda
- MojaSzkola.net
- Świadomie i systematycznie obserwuj dziecko
- Analizuj przyrost umiejętności językowych swojego dziecka, a w wypadku slabego przyrostu skontaktuj się z zaufanym specjalistą
- Zawsze mów zrozumiale do dziecka – dawaj najlepszy przykład starannej wymowy
- Często nagradzaj dziecko – uśmiechem, słowem, gestem, ale też wyznaczaj rozsądne granice
- Jak najwcześniej osłuchuj dziecko ze słowem czytanym. Czytaj i naucz je dbać o książki
- Często baw się z dzieckiem, ucz je wyliczanek, prostych wierszyków i piosenek
- Dbaj o zróżnicowaną dietę dziecka - bogatą w witaminy, o odpowiedniej do wieku konsystencji pokarmów
- Wykorzystuj sytuacje z życia codziennego do gimnastykowania narządów artykulacyjnych. Pozwól dziecku wylizać talerz po pysznym obiedzi, oblizać się po zjedzeniu loda „jak kotek”
- Komentuj wszystko co robisz z dzieckiem np. „a teraz myjemy rączki”
- W obecności dziecka zadawaj sam sobie pytanie i odpowiadaj na nie
- A przede wszystkim SZANUJ INDYWIDUALNOŚĆ DZIECKA , UCZ JE SAMODZIELNOŚCI W KAŻDEJ DZIEDZINIE ŻYCIA, NIE PORÓWNUJ Z INNYMI DZIEĆMI, NIE KAŻDE DZIECKO ROZWIJA SIĘ JEDNAKOWO!!!!
- Szczegóły
- Kategoria: Logopeda
- MojaSzkola.net
czyli tzw. zemsta logopedy!
Czytaj koniecznie na głos!!!
Bąk
„Spadł bąk na strąk , a strąk na pąk. Pękł pąk, pękł strąk, a bąk się zląkł”.
Kózki
„Jadły kózki kluski, pobrudziły bluzki. Teraz w cieniu brzózki piorą kózki bluzki”.
Królik
„Kurkiem kranu kręci kruk, kroplą tranu brudząc bruk, a przy kranie, robiąc pranie, królik gra na fortepianie”.
Szczeniak
„W gąszczu szczawiu we Wrzeszczu klaszczą kleszcze na deszczu, szepce szczygieł w szczelinie, szczeka szczeniak w Szczuczynie, piszczy pszczoła pod Pszczyną, świszcze świerszcz pod leszczyną, a trzy pliszki i liszka taszczą płaszcze w Szypliszkach”.