Cele ogólne:
- rozwijanie sprawności małej motoryki,
- uczestniczenie w zabawach ruchowych i plastycznych,
- integracja grupy – wspólna zabawa z rodzicem.
Cele szczegółowe operacyjne (dziecko):
- wybiera obrazek związany z tematem zajęć,
- rozwija inwencję plastyczno-muzyczną,
- uczestniczy w zabawach, odreagowuje napięcie emocjonalne
Metody:
- wartościujące (ekspresyjne): odgrywanie ról- jeżyka, ekspresja;
- praktycznego działania: ćwiczenia praktyczne, wykonywanie zadań,
- aktywizujące: zabawa dydaktyczna, zabawa ruchowo-naśladowcza.
Formy: indywidualna, zbiorowa, grupowa
Przebieg dnia
Część wstępna:
1. Powitanie gości – rodziców
2. Zabawa muzyczna- wysłuchanie piosenki o Jeżach.
Część właściwa:
3. Słuchanie i pokazywanie wiersza „Idzie jeż” .
Idzie, idzie jeż , jeż, jeż (idziemy małymi krokami)
Ten kujący zwierz, zwierz, zwierz
Nóżką głośno tup, tup, tup (tupiemy)
I pod listek siup, siup, siup (zwijamy się w kulkę w siadzie klęcznym)
Jeżu, jeżu nasz, nasz, nasz
skąd igiełki masz , masz, masz.?
Jeżu, jeżu nasz, nasz, nasz
skąd igiełki masz , masz, masz.?
4. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
Dzieci z mówiącym nauczycielem tekst rytmicznie klaszczą.
Je-żu, je-żu nasz,
os-tre kol-ce masz!
Masz tych kol-ców
bez li-ku,
u-ko-cha-ny je-ży-ku!
5. Wykonanie jeża ( praca plastyczna- angażująca rodziców i dzieci)
- instrukcja wykonywania kolejnych czynności przez nauczycielkę
- wykonywanie według instrukcji słownej jeża z pasków papieru
- uporządkowanie stanowisk pracy
Część końcowa zajęć
6. Zabawa Jeżyk.
Dzieci siedzą w kole. W środku koła siedzi jedno chętne dziecko – jeżyk. Pozostałe dzieci
mówią:
Na dywanie siedzi jeż,
co on zrobi, to ja też.
Co, jeżyku, robisz?
Dziecko-jeżyk pokazuje określony ruch, a dzieci go naśladują. Potem jeżyk wybiera inne dziecko na swoje miejsce i zabawa toczy się dalej.
7. Wręczenie dzieciom odznak „dzień jeża”