Wakacyjna podróż po europie
"WAKACYJNA PODRÓŻ PO EUROPIE" – IX Powiatowy Dzień Kultury Europejskiej w Zespole Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Kcyni.

Dnia 13 czerwca 2019 roku, z inicjatywy p. Agnieszki Maciejewskiej i p. Agnieszki Bembnisty zorganizowany został IX POWIATOWY DZIEŃ KULTURY EUROPEJSKIEJ. Spotkanie odbyło się pod patronatem Starosty Nakielskiego pana Tadeusza Sobola. Dzień Kultury Europejskiej to szczególne święto naszej szkoły, podczas którego do wspólnej integracji zapraszane są szkoły masowe i specjalne. W tym roku zaproszeni zostali również przedszkolacy z Przedszkola Miejskiego im. Ziemi Pałuckiej w Kcyni. Tematem tegorocznego spotkania była „Wakacyjna podróż po Europie”. Każdy z zaproszonych gości przedstawił w formie prac plastycznych i barwnych opowieści najciekawsze miejsca, które można zobaczyć podczas wakacyjnych wojaży. Mieliśmy okazję przenieść się do pięknej Austrii, poznaliśmy zabytki Grecji, zobaczyliśmy architektoniczny cud Rzymu – Koloseum, podziwialiśmy Wieżę Eiffla, a także dostrzegliśmy uroki naszego polskiego Bałtyku. Podczas tegorocznego spotkania nie było przegranych i wygranych, wszyscy uczestnicy otrzymali wakacyjne nagrody – pluszaki, albumy, gry i piłki.

Śladami Korczaka ulicami Warszawy

W dniach 5-6 czerwca 2019r. grupa młodzieży z Zespołu Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Kcyni brała udział w dwudniowej wycieczce do Warszawy. Głównym celem przyświecającym wyprawie do stolicy było odwiedzenie miejsc związanych z życiem i działalnością Janusza Korczaka. Pomysłodawczynie i organizatorki wycieczki, polonistki Ewa Żelechowska i Joanna Nadolna, w swojej pracy pedagogicznej od wielu lat propagują uniwersalne i ponadczasowe idee korczakowskie, a swoją misję wychowawczą w głównej mierze opierają o prawa dziecka stworzone i rozpowszechnione przez Starego Doktora. „System „lekcji poza ławką” jest niezwykle cennym doświadczeniem dla każdego ucznia, a szczególnie dziecka dotkniętego niepełnosprawnością umysłową, którego możliwości poznawcze są ograniczone. Inicjatywa wycieczki została entuzjastyczne przyjęta przez naszych uczniów, którzy z ogromną ciekawością i podekscytowaniem odnieśli się do pomysłu odwiedzenia stolicy.”- zgodnie podkreślają Ewa Żelechowska i Joanna Nadolna

Ćwiczeń w zakresie praktycznego sprawdzenia organizacji oraz warunków ewakuacji

Pod koniec roku szkolnego , odbywają się w naszej placówce ćwiczenia w zakresie praktycznego sprawdzenia organizacji oraz warunków ewakuacji. Tegoroczne miały miejsce we wtorek 4 czerwca. W akcji ewakuacyjnej uczestniczyli uczniowie, nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi, dyrektor szkoły. Wszyscy działali zgodnie z instrukcjami postępowania w przypadku zagrożeń w naszej szkole. Jednostki ratowniczo-gaśnicze PSP z Szubina i OSP z Kcyni podjęły symulowaną akcję gaśniczą, ewakuowały poszkodowanego ucznia z piętra budynku za pomocą podnośnika pożarniczego, udzieliły poszkodowanemu odpowiedniej pomocy. Funkcjonariusz policji z kcyńskiego komisariatu zabezpieczał wjazd i wyjazd jednostek straży pożarnej na teren budynku, w którym trwała akcja ratowniczo-gaśnicza. Organizatorem ćwiczeń był Starszy Inspektor Bhp w ZSS im. J. Korczaka Alina Polowiec.

Jak minął rok u pierwszaków? – Jak z bata strzelił!
Zobaczcie sami na zdjęciach!!! 😊

Hmmm…. Tego nie da się opisać, to trzeba przeżyć… 😊

Były dobre chwile…, ale były i gorsze.. Czasami były łzy szczęścia.., a czasami smutku.

Na szczęście tych pierwszych było znacznie więcej. A trzeba podkreślić, że wszystko było dla naszych maluchów nowe… Nowe….czyli zwyczajnie straszne…, bo nieznane. Jednak mimo swojej choroby , którą jest autyzm , powoli zaakceptował zarówno kolegów jak i nauczycieli i zdobył serca całej społeczności szkolnej. Zresztą, wszyscy w naszej szkole już wiedzą , że autyzm nie jest taki straszny jak go malują.

Autyzm… znaczy bardziej uparty.., ale i bardziej wrażliwy…

My to rozumiemy. Właśnie na tym polega akceptacja.

A co się działo?

Każdy dzień był inny i zaskakiwał. Dzieci pracowały na lekcjach.. pisały, liczyły, rysowały, kleiły, tańczyły , lepiły i ćwiczyły na terapii sensorycznej i zajęciach rewalidacji.

Kilka razy z powodzeniem wystąpiły przed szerszą publicznością.

Denerwowały się, gdy nieoczekiwanie następowała zmiana planów.

Czasami już brakowało im sił i ochoty, co wyrażały okazując niezadowolenie…, ale wtedy naprzeciwko stawał ,,nieustępliwy, konsekwentny” zawodnik , którym był nauczyciel…i….,,cóż było robić”…😊?

Po dziesięciu miesiącach, Kamil już coraz rzadziej powtarza pod koniec lekcji ,, zaraz przyjdzie mama”, a Daria ciągle zadaje pytania i zaskakuje niektórych nauczycieli powiedzeniem ,,proszę pani wrzuć na luz..:) 😊 😊!” Kamil pięknie liczy na konkretach, ćwiczy na wychowaniu fizycznym i terapii sensorycznej, zmazuje tablicę i zmienia kalendarz pogody. Daria chętnie pisze na tablicy, dobrze czyta i rozwiązuje zadania, oraz chętnie wykonuje obowiązki dyżurnego. Oboje znają wszystkie literki 😊!

W zajęciach w przypadku trudności chętnie pomagają im uczennice z klasy III Zuzia i Weronika. Na przerwach coraz częściej chodzą parami trzymając się za ręce.

Dziś już Daria i Kamil, przekonali się, że ,,te lekcje ‘’ i ,,te ćwiczenia” nie są takie złe, jak wydawało się na początku. Mamy też nadzieję, że już wiedzą , że ceglany budynek z czerwonym serduszkiem pełen jest uśmiechniętych ludzi , którym mogą zaufać i zawsze będzie dla nich ,,drugim domem”.

Po ciężkiej pracy czas na odpoczynek.

Do zobaczenia po wakacjach!